Υπηρεσία Διαμεσολάβησης

Η Διαμεσολάβηση αποτελεί μια διαρθρωμένη διαδικασία επίλυσης διαφορών, η οποία πραγματοποιείται μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών, με τη βοήθεια του διαμεσολαβητή με σκοπό την αναδιάρθρωση μη εξυπηρετούμενων πιστωτικών διευκολύνσεων στις περιπτώσεις όπου αυτές εξασφαλίζονται με υποθήκη την κύρια κατοικία ή την επαγγελματική στέγη. Ο διαμεσολαβητής διευκολύνει τη διαδικασία και ενθαρρύνει την εξεύρεση μιας κοινά αποδεκτής λύσης της διαφοράς χωρίς να επιβάλλει ή να χειραγωγεί τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Ο ρόλος του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου στη διαδικασία της διαμεσολάβησης είναι καθαρά συντονιστικός. Το Γραφείο του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου τηρεί Ειδικό Μητρώο Διαμεσολαβητών, από το οποίο διορίζει διαμεσολαβητή για κάθε αίτηση που πληροί τα κριτήρια διορισμού διαμεσολαβητή, για αναδιάρθρωση πιστωτικής διευκόλυνσης.

Δικαίωμα υποβολής αίτησης διαμεσολάβησης έχουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα με κύκλο εργασιών κατά το προηγούμενο έτος που δεν υπερβαίνει τις €350.000, των οποίων η πιστωτική διευκόλυνση παρουσιάζει καθυστερήσεις ή υπερβάσεις και, ως εκ τούτου, χρήζει αναδιάρθρωσης. Η συμμετοχή του Αδειοδοτημένου Ίδρυματος ή Αγοραστή Πιστώσεων σε διαδικασία διαμεσολάβησης είναι υποχρεωτική.

Χρήσιμοι Όροι

Τι σημαίνει «Χρεώστης»;

Το Φυσικό ή Νομικό Πρόσωπο που κάνει αίτηση διαμεσολάβησης για αναδιάρθρωση πιστωτικής διευκόλυνσης. Ο κύκλος εργασιών του κατά το προηγούμενο έτος δεν πρέπει να υπερβαίνει τις €350.000.

Τι σημαίνει «πιστωτική διευκόλυνση»;

(α) δάνειο ή όριο υπεραναλήψεως ή όριο πιστωτικής κάρτας συνολικής συμβατικής υποχρέωσης μέχρι του ποσού των €350.000, το οποίο εκδόθηκε αρχικά από πιστωτικό ίδρυμα σε χρεώστη ή/και τροποποιήθηκε ή/και αντικαταστάθηκε και το οποίο εξασφαλίζεται με υποθήκη ή με σύμβαση εκχώρησης εξασφάλισης που κατατέθηκε στο Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας επί ακινήτου που χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία ή ως επαγγελματική στέγη, η εκτιμημένη αξία της οποίας δεν υπερβαίνει τις €350.000 και €750.000 αντίστοιχα ή

(β) χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτου, το οποίο χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία ή ως επαγγελματική στέγη, η εκτιμημένη αξία της οποίας δεν υπερβαίνει τις €350.000 και €750.000 αντίστοιχα, συνολικής συμβατικής υποχρέωσης μέχρι του ποσού των €350.000.

Νοείται ότι η εκτίμηση της αξίας της κύριας κατοικίας ή επαγγελματικής στέγης διενεργείται από εκτιμητή μέλος του Επιστημονικού και Τεχνικού Επιμελητηρίου Κύπρου.

Τι σημαίνει «κύρια κατοικία»;

Η κατοικία που χρησιμοποιείται για τη διαμονή του ιδιοκτήτη της ή/και των μελών της οικογένειας αυτού, για περίοδο πέραν των έξι (6) μηνών κατ’ έτος, η εκτιμημένη αξία της οποίας δεν υπερβαίνει τις €350.000.

Προϋποθέσεις υποβολής

  • Η αίτηση για διαμεσολάβηση γίνεται από φυσικό ή νομικό πρόσωπο με κύκλο εργασιών κατά το προηγούμενο έτος που δεν υπερβαίνει τις €350.000.
  • Αφορά πιστωτική διευκόλυνση αρχικής συμβατικής υποχρέωσης, μέχρι €350.000, με ενυπόθηκη εξασφάλιση κύριας κατοικίας με εκτιμημένη αξία μέχρι €350.000 ή επαγγελματικής στέγης με εκτιμημένη αξία μέχρι €750.000.
  • Ο χρεώστης δεν πρέπει να έχει κηρυχθεί σε πτώχευση ή να βρίσκεται σε διαδικασία εκκαθάρισης.
  • Η αίτηση υποβάλλεται εντός 14 ημερών από την ημερομηνία που ο αιτητής έχει υποβάλει όλα τα οικονομικά στοιχεία στο Αδειοδοτημένο Πιστωτικό Ίδρυμα ή Αγοραστή Πιστώσεων, σύμφωνα με την “Οδηγία Διαχείρισης Καθυστερήσεων”.
  • Αν η αίτηση δεν υποβληθεί εντός 14 ημερών, πρέπει να υποβληθεί εντός 30 ημερών από την ημερομηνία που το Αδειοδοτημένο Πιστωτικό Ίδρυμα ή ο Αγοραστής Πιστώσεων έστειλε την πρώτη πρόταση αναδιάρθρωσης προς τον αιτητή. Η ημερομηνία αυτή αναγράφεται στην πρόταση του Αδειοδοτημένου Ίδρυματος ή Αγοραστή Πιστώσεων.
  • Το ενυπόθηκο ακίνητο ή το ακίνητο της χρηματοδοτικής μίσθωσης πρέπει να χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία του ιδιοκτήτη ή του μισθωτή για τουλάχιστον 6 μήνες το χρόνο. Αυτό αποδεικνύεται με πιστοποιητικό από τον κοινοτάρχη της περιοχής όπου βρίσκεται το ακίνητο.
  • Ο Χρεώστης με την υποβολή της αίτησης καταβάλλει τέλος ύψους €20.

Αιτήσεις που δεν εξετάζονται:

  • Αιτήσεις που αφορούν πιστωτικές διευκολύνσεις για τις οποίες ήδη έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση ή βρίσκεται σε εξέλιξη δικαστική διαδικασία ή διαδικασία πώλησης του ενυπόθηκου ακινήτου μέσω πλειστηριασμού, ή είναι τερματισμένες.
  • Αιτήσεις που αφορούν πιστωτικές διευκολύνσεις για τις οποίες έχει ενεργοποιηθεί διαδικασία λήψης κατοχής ή εκποίησης του ακινήτου που είναι αντικείμενο χρηματοδοτικής μίσθωσης.

Διαδικασία Διαμεσολάβησης

  1. Υποβολή Αίτησης: Ο χρεώστης υποβάλλει αίτηση για αναδιάρθρωση της πιστωτικής διευκόλυνσης. Η αίτηση εξετάζεται από αρμόδιους λειτουργούς του Φορέα.
  2. Έλεγχος Αίτησης: Ο αρμόδιος λειτουργός ελέγχει τα στοιχεία της αίτησης. Αν δεν υποβληθούν όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ο αιτητής ενημερώνεται όπως τα προσκομίσει εντός 5 εργάσιμων ημερών, διαφορετικά η αίτηση απορρίπτεται. Όταν παραληφθούν όλα τα έγγραφα από τον αιτητή, ενημερώνεται το αδειοδοτημένο ίδρυμα ή ο αγοραστής πιστώσεων και λαμβάνονται περαιτέρω έγγραφα και σχετική επιβεβαίωση.
  3. Ενημέρωση Επιτρόπου: Μετά την παραλαβή όλων των εγγράφων και επιβεβαίωση των στοιχείων από το αδειοδοτημένο ίδρυμα ή τον αγοραστή πιστώσεων, ο αρμόδιος λειτουργός ενημερώνει τον Επίτροπο σχετικά με την αίτηση.
  4. Διορισμός Διαμεσολαβητή: Ο Επίτροπος, εντός 3 εργάσιμων ημερών από την έγκριση της αίτησης, διορίζει διαμεσολαβητή και ενημερώνει τον χρεώστη και το αδειοδοτημένο ίδρυμα ή τον αγοραστή πιστώσεων.
  5. Συνάντηση: Το αδειοδοτημένο ίδρυμα ή ο αγοραστής πιστώσεων οφείλει να διευθετήσει την πρώτη συνάντηση με τον χρεώστη και τον Διαμεσολαβητή εντός 5 εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία ενημέρωσης του απο τον Επίτροπο.
  6. Χρόνος Διαμεσολάβησης: Ο χρόνος υπολογίζεται από την πρώτη συνάντηση στην οποία καταβάλλεται η αμοιβή του διαμεσολαβητή.
  7. Αμοιβή Διαμεσολαβητή: Το κόστος για τη χρήση των υπηρεσιών του Διαμεσολαβητή κυμαίνεται μεταξύ €400 -€500 (αναλόγως του αρχικού ποσού της πιστωτικής διευκόλυνσης), και κατανέμεται κατά 80% στο αδειοδοτημένο ίδρυμα ή αγοραστή πιστώσεων και κατά 20% στο χρεώστη.
  8. Διακοπή Διαδικασίας: Ο χρεώστης μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να ζητήσει τη διακοπή της διαδικασίας από τον Επίτροπο, επιβαρυνόμενος εξ ολοκλήρου την αμοιβή του διαμεσολαβητή.
  9. Διάρκεια Διαδικασίας: Η διαδικασία δεν μπορεί να υπερβαίνει τον 1 μήνα, αλλά μπορεί να παραταθεί για ακόμη 1 μήνα, αν κριθεί αναγκαίο από τον Επίτροπο, βάσει της ενημέρωσης που θα έχει λάβει από το διαμεσολαβητή για την εξέλιξη της διαμεσολάβησης.

Σημείωση:
Η συμμετοχή εκπροσώπων του αδειοδοτημένου ιδρύματος ή του αγοραστή πιστώσεων στη διαδικασία διαμεσολάβησης είναι υποχρεωτική.

Κατά τη διάρκεια της διαμεσολάβησης, το αδειοδοτημένο ίδρυμα ή ο αγοραστής πιστώσεων δεν μπορεί να ξεκινήσει δικαστικές διαδικασίες ή διαδικασία πώλησης του ενυπόθηκου ακινήτου.

Πότε ολοκληρώνεται η διαδικασία διαμεσολάβησης;

α) Με την επίτευξη συμφωνίας, την οποία ετοιμάζει ο διαμεσολαβητής και υπογράφεται από τα εμπλεκόμενα μέρη.

β) Εάν κρίνει ο διαμεσολαβητής ότι η διαδικασία είναι αναποτελεσματική. Σε αυτή τη περίπτωση ο διαμεσολαβητής συντάσσει πρακτικό, το οποίο παραδίδει στον Επίτροπο.

γ) Εάν ο χρεώστης αποφασίσει να διακόψει τη διαδικασία.

Τρόπος Υποβολής Αίτησης

Μπορείτε να υποβάλετε την αίτηση σας στον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο, με ένα από τους πιο κάτω τρόπους:

  1. Διά χειρός στη διεύθυνση Κυπράνορος 15, 1ος όροφος, 1061 Λευκωσία
  2. Ταχυδρομικώς (με συστημένη αλληλογραφία) Τ.Θ. 26722, 1647 Λευκωσία
  3. Μέσω τηλεομοιότυπου (φαξ) στο 22660584 ή στο 22660118
  4. Μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) στη διεύθυνση mediations@financialombudsman.gov.cy
  5. Μέσω διαδικτυακής αίτησης στον ιστοστότοπο μας:
    • Για διαδικτυακή αίτηση διαμεσολάβησης ως φυσικό πρόσωπο πατήστε εδώ.
    • Για διαδικτυακή αίτηση διαμεσολάβησης ως νομικό πρόσωπο πατήστε εδώ.

Εάν θέλετε να υποβάλετε την αίτηση σας για διαμεσολάβηση έντυπα με ένα από τους πιο πάνω τρόπους (1-4) κατεβάστε την ανάλογη αίτηση:

Η αίτηση μπορεί να υποβληθεί στα ελληνικά ή στα αγγλικά.

Πληρωμή Τέλους Υποβολής Αίτησης

  • Η υποβολή αίτησης διαμεσολάβησης κοστίζει €20, και η πληρωμή γίνεται σε έναν από τους τρεις τραπεζικούς λογαριασμούς του Φορέα.
  • Η νόμιμη απόδειξη πληρωμής πρέπει να αναφέρει το όνομα του καταναλωτή που υπέβαλε την αίτηση.
  • Το Γραφείο του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου δεν δέχεται απ’ ευθείας πληρωμή από καταναλωτή σε μετρητά / με κάρτα.
  • Σε περίπτωση που η Αίτηση απορριφθεί ή αποσυρθεί, το τέλος των €20 δεν επιστρέφεται.

Απαιτούμενα Έγγραφα για Υποβολή Αίτησης Διαμεσολάβησης

Για χρεώστες που είναι φυσικά πρόσωπα:

  1. Αντίγραφο της ταυτότητας / διαβατηρίου του αιτητή.
  2. Δανειακή Σύμβαση (εάν υπάρχει).
  3. Κατάσταση των επιμέρους συμβάσεων, σε περίπτωση που οι διευκολύνσεις είναι περισσότερες της μίας.
  4. Αντίγραφο της πρότασης αναδιάρθρωσης του Αδειοδοτημένου Ίδρυματος ή Αγοραστή Πιστώσεων, στην οποία να φαίνεται η ημερομηνία της υποβολής της (όπου εφαρμόζεται).
  5. Υποθήκη ή σύμβαση εκχώρησης εξασφάλισης του ακινήτου.
  6. Βεβαίωση κοινοτάρχη ότι το ενυπόθηκο ακίνητο είναι κύρια κατοικία ή επαγγελματική στέγη.
  7. Πληρεξούσιο συνοδευόμενο με πρωτότυπη πιστοποίηση, εάν η αίτηση υποβάλλεται από εκπρόσωπο.
  8. Εκτίμηση κύριας κατοικίας ή επαγγελματικής στέγης, όπου υπάρχει.
  9. Απόδειξη καταβολής τέλους αίτησης είκοσι ευρώ (€20).

Για χρεώστες που είναι νομικά πρόσωπα:

  1. Απόδειξη πληρωμής τέλους αίτηση (€20).
  2. Αντίγραφο Ταυτότητας ή Δελτίο Εγγραφής Αλλοδαπoύ (ARC) ή Αντίγραφο Διαβατηρίου νόμιμου εκπροσώπου.
  3. Αν η αίτηση υποβάλλεται από εκπρόσωπο: Πληρεξούσιο με πρωτότυπη πιστοποίηση.
  4. Σύμβαση πιστωτικής διευκόλυνσης μεταξύ χρεώστη και αδειοδοτημένου ιδρύματος.
  5. Κατάσταση άλλων πιστωτικών διευκολύνσεων (αν ισχύει).
  6. Πρόταση αναδιάρθρωσης από αδειοδοτημένο ίδρυμα ή επιστολή αρνητικής απόφασης για αναδιάρθρωση.
  7. Βεβαίωση κοινοτάρχη ότι το ενυπόθηκο ακίνητο αποτελεί κύρια κατοικία ή επαγγελματική στέγη.
  8. Εκτίμηση κύριας κατοικίας ή επαγγελματική στέγης (εάν υπάρχει).
  9. Πιστοποιητικό σύστασης νομικού προσώπου.
  10. Απόφαση ή εξουσιοδότηση Διοικητικού Συμβουλίου για εκπροσώπηση.
  11. Ένα από τα παρακάτω (για οικονομικά στοιχεία):
    • Αποδεικτικό έγγραφο ή Πιστοποιητικό από μέλος του ΣΕΛΚ (Σύνδεσμος Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου), σχετικά με τον κύκλο εργασιών / τα ετήσια έσοδα/ το καθαρό ενεργητικό ή
    • Ελεγμένες οικονομικές καταστάσεις του προηγούμενου έτους.

Σχετικά άρθρα

Χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες;

Δείτε τη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις για άμεσες απαντήσεις ή επικοινωνήστε μαζί μας στο email: mediations@financialombudsman.gov.cy.